תרומתו של רואה החשבון ללקוח

איך אנחנו ב"זיו,שיפר ושות'" עוזרים ללקוחות

הרבה בעלי עסקים רואים בתשלום לרואה החשבון שלהם נטל כלכלי. השאלה אם התחושה הזו מבוססת.
בוא נראה איך רואה החשבון אמור לתת ערך מוסף ללקוחות, ולהצדיק את התשלום אותו משלם לו הלקוח.
מגוון התחומים בהם לרואה החשבון יש נגיעה הוא רחב מאד, המאמר יסקור את כולם ומטרתו לתת לבעלי עסקים להבין את תפקיד רואה החשבון ואיך כל בעל עסק יכול לעזור לעצמו ולהיעזר ברואה החשבון שלו על מנת לחסוך כמה שיותר כספים ובעיות שכן חובתו של בעל העסק לשאול את השאלות כמו גם חובתו של רואה החשבון לענות על כל השאלות מצד אחד אולם מצד שני עליו ליזום פעולות מנע על מנת לוודא שהלקוח פועל נכון ומיישם את כל החוקים העומדים לרשותו למיקסום זכויותיו ולמיצוי הפוטנציאל הכרוך בתשלום מינימלי של מיסים על פי החוק .

אופן ההתאגדות

קיימות מספר אפשרויות התאגדות לכל עסק – עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע״מ ועוד.
לא אסקור כאן את היתרונות והחסרונות של כל סוג התאגדות אלא אפנה למאמר ייעודי שכתבתי בנושא זה.
אציין שתרומתו של רואה החשבון היא לכוון את הלקוח להתאגד בסוג ההתאגדות שמתאים לו לאחר שנלקחו החשבון כל השיקולים .
ההשפעה של סוג ההתאגדות יכולה להיות מאד משמעותית על מספר תחומים כגון חשיפה לסיכונים, עומס תשלומי מס , חסכון במיסים, תוכניות פרישה ועוד.

ניהול ספרי חשבונות

החוק קובע אילו ספרי חשבונות אמור לנהל כל עסק וחריגה מהחוק יכולה להיות הרת אסון .
תרומתו של רואה החשבון היא לכוון את הלקות לניהול נכון של ספרי חשבונות על פי קביעת החוק בהתאם לענף בו נמצא העסק ולהיקף העסקים שלו.
יש לבחון אחת לשנה את הנושא הזה כי בכל עסק יכולים להיות שינויים אשר יכולים להשפיע על סוג ספרי החשבונות אותם חייב העסק לנהל.
ניהול ספרים שלא בהתאם להוראות החוק יכול להביא לפסילת ספרים ולקביעת שומות חופשיות שיגרמו נזקים קשים לעסק.
מניעת אותם נזקים הינה תרומה חשובה של רואה החשבון ללקוח.

חוקי המס החלים על העסק

חוקי המס מורכבים וסבוכים , לפעמים יש סעיפים אשר מיטיבים עם סוג עסקים כזה או אחר ולפעמים יש חוקים אשר יכולים לגרום לתשלומים בלתי צפויים – עירנות של רואה החשבון ביחס ליישום חוקים אלה ואחרים על הלקוח קריטיים כדי למנוע תאונות מס שלפעמים יכולות להיות מאד קשות לעיכול.
תשומת לב ליישום החוקים מהווה תרומה חשובה ביותר לעסק ואתן מספר דוגמאות:
מפעל מועדף – עסק יצרני אשר מייצא לפחות 25% מהכנסותיו לחול יכול ליהנות מהטבות מס , הפניית תשומת הלב של רואה החשבון יכולה להביא להטבות מס במקרים הרלוונטיים.
שכר או דיבידנד – בעלי עסקים מתלבטים לא אחת האם לקחת משכורת מהעסק ? כמה לקחת ?
האם כדאי למשוך דיבידנד ?
בהחלט שרואה החשבון יוכל לתרום את תרומתו לביצוע אופטימיזציה בין שכר או דיבידנד ( לחצו למאמר).
תקנות זמניות – לא אחת יוצאות תקנות זמניות שמטיבות עם עסקים , רואה חשבון שער להן יכול לחסוך ללקוח כספים במידה והתקנות הללו תקפות ללקוח ( דוגמה – פחת מואץ שניתן בעבר לעסקים לתקופה קצרה חסכה לא מעט מיסים למי שיישם תקנות אלה או הנחה בדיבידנד ועוד…).
חובת שווי רכב – הקפדה על יישום תקנות אלה תביא לשקט הואיל ולא אחת אני נתקל בעסקים בהם לא יישמו תקנות אלה , דבר שגרם לשומות מס של מאות אלפי שקלים.
משיכות בעלים – הקפדה על אי משיכה של כספים ע״י בעלים תביא גם כן לשקט נפשי שכן כל משיכת כספים העולה על 100,000 שח תחוייב במס בעת הגשת הדוח השנתי .
לקנות או לשכור רכב?
שאלה אשר נשאלת באופן תדיר…
ולא רק…איך לבצע רכישות ממונפות, השקעות שונות ועוד…גם כאן לרואה החשבון תרומה מכרעת להצלחת מהלכים כאלה.
אין ספק שערנות רואה החשבון תמנע מהלקוח תשלומי מס בלתי צפויים אשר יכולים להגיע לסכומים נכבדים ביותר.

תכנוני מס

כל פעולה אשר נעשית בעסק יכולה להתבצע במספר דרכים וכל דרך גוררת תוצאות מס שונות.
תרומת רואה החשבון לתכנונו פי מס לאופטימיזציה של תשלומי המס הינה מכרעת .
גם מעקב שוטף אחר  תשלומי מקדמות חשובה מאד למניעת הפתעות לא נעימות ( לחצו למאמר ).

ייעוץ שוטף

חשוב מאד שכל בעל עסק יתייעץ עם רואה החשבון שלו הן באופן שוטף על בסיס קבוע והן בכל מקרה בו הוא עומד לבצע פעולות חריגות כגון השקעות בסכומים גבוהים, מכיר או רכישת מניות העסק בין שותפים , רכישת עסקים ועוד – עצה טובה מרואה החשבון יכולה להביא לתרומה גבוהה במגוון תחומים – חסכון כספי או מניעת טעויות.

תמחיר

חישוב נכון של עלויות מחד ותמחור המוצרים והשירותים מאידך הינם נדבך חשוב של התנהלות עסקית נכונה.
אין ספק שלרואה החשבון יש יתרון גדול ונסיון רב בביצוע תחשיבים נכונים שיביאו למניעת הפסדים בשל תימחור לא נכון של מוצרים ושירותים שהעסק מוכר.

מניעת הסתבכות פלילית

לא מעט בעלי עסקים נוטים לבצע פעולות אשר יכולות להתפרש ברשויות המס כפעולות פליליות למרות שבעלי העסקים בטוחים שלא כך הם פני הדברים – עצת רואה החשבון יכולה למנוע עומת נפש רבה במניעת פעולות שיכולות להתפרש כפליליות ברשות המיסים ( לדוגמה – רישום הוצאות פרטיות בעסק).

התנהלות מול הבנק

לא תמיד בעל העסק והבנק רואים עין בעין את ההתנהלות ולעיתים נדרשת התערבות של רואה החשבון בשיח עם הבנק כאשר נדרש אשראי – רואה החשבון אמור לדעת כיצד להתנהל מול הבנק ולעזור ללקוח ההתנהלות כזו בצמתים חשובים.

עידכונים שוטפים

חובתו של רואה החשבון לעדכן את לקוחותיו באופן שוטף על חוקים חדשים , תקנות ופסקי דין אשר יכולים להשפיע על לקוח זה או אחר ומאידך , חובתו של הלקוח להיות קשוב ולקרוא את העידכונים אשר נשלחים אליו מפעם לפעם מאת רואה החשבון.
במקרים רבים , עידכון זה או אחר יכול לתרום לא מעט ללקוח אשר יכול ליישם אותו בעיסקו וליהנות ממנו.

תכנון ומיסוי פרישה

לא כולם מודעים לכך, אולם קיימות אפשרויות רבות לפרישה של בעלי עסקים מהחברות שבניהולם – תיכנון פרישה נכון יכול להביא ליתרונות רבים וחיסכון גבוה מאד של מיסים – אין ספק שהתייעצות עם רואה החשבון חשובה לתיכנון הנכון ולביצוע הצעדים הנכונים כדי למקסם את ההכנסות ולשלם פחות מיסים בתכנון פרישה נכון ומיטבי – ויפה שעה אחת קודם.

דיוני שומות והתנהלות מול רשות המיסים

רשויות המס נוהגות לערוך ביקורת בעסקים אחת למספר שנים.
קיימים מספר סוגי ביקורות מאגפים שונים ברשות המיסים:

  • ביקורת ניכויים של מס הכנסה
  • ביקורת ניכויים של ביטוח לאומי
  • ביקורת מע״מ
  • ביקורת שומה של מס הכנסה
  • ביקורת ניהול ספרים יזומה
  • ביקורת פתע של חוליות ניהול ספרים

הביקורות הללו מגיעות אחת למספר שנים כמעט לכל עסק ותפקידו של רואה החשבון נחלקת ל -2.

החלק הראשון והוא החשוב הינו בהכנה נכונה של העסק לכל אחת מהביקורות הללו.

הכנה נכונה נבנית במהלך של שנים בהן רואה החשבון , בהכרותו את העסק מספק את ההנחיות הנחוצות כדי שבבוא היום , לא יהיו ממצאים והביקורת תעבור חלק .
התחומים והנושאים רבים וחוצים את כל סוגי הפעילות השוטפת של העסק – ועמידה בהנחיות הניתנות ע״י רואה החשבון יכולה בהחלט לעזור ביום הדין.

החלק השני בו על רואה החשבון לעזור הינו בניהול הדיון.

כאשר אחד מאגפי רשות המיסים מבקש לערוך ביקורת , הוא פונה אל העסק באמצעות רואה החשבון ומזמין את העסק לדיון .
דיון שכזה נערך בין מפקח הממונה על הדיון מטעם רשות המיסים לבין רואה החשבון.
התהליך הוא כזה שהמפקח מבקש לקבל לידיו בד״כ את ספרי החשבונות של השנים המבוקרות ( בד״כ בקבצי הנה״ח ), מסמכים שונים , פירוטים והסברים לגבי נקודות שעולות על ידו.
לאחר קבלת החומר הנדרש , מתעוררות שאלות ומחלוקות – עליהן רואה החשבון אמור להגיב ולשכנע.
המחלוקות יכולות להיות בפרשנות פעולות כאלה או אחרות ובאין ספור מחלוקות כספיות ואחרות.
מועלות על ידי המפקח דרישות כספיות ותפקיד רואה החשבון הוא להפחיתן או לבטלן.
זהו תהליך לא פשוט וניסיון עשיר של רואה החשבון בניהול תהליכים כאלה הינו מכריע לסיום סביר של הדיון, אם במיתון הדרישות ואם בביטולן המוחלט .

לסיכום

יש המון מקרים בהם אנחנו , כראוי החשבון מביאים לידי ביטוי את הידע והנסיון שצברנו – מהם נהנה הלקוח .
יש מקרים רבים בהם אנחנו מוציאים את הלקוח מבעיה , או שחוסכים כספים בפעולה זו או אחרת אבל עיקר התרומה שלנו באה לידי ביטוי בהתארגנות נכונה והתנהלות ללא בעיות במינימום תשלומי מס שבאה באופן מובנה מראש ( לדוגמה – עוסק מורשה ששילם 50% מס הפך לחברה אשר משלמת רק 23% .
עצם העובדה שהעסק משלם רק 23% כבר מביאה לידי ביטוי את תרומת רואה החשבון וכאשר העסק משלם הרבה מיסים זה אומר שהוא
כבר באופן מובנה חוסך יותר מיסים מאשר הוא משלם וככל שמשלמים יותר , סימן שמרוויחים וחוסכים יותר).
הרבה פעמים קורה לי שלקוחות אשר מיישמים את כל העצות ומרוויחים מיליונים ( אגב תשלום מאות אלפים למיסים) באים בטענות ״ למה אנחנו משלמים כל כך הרבה מיסים?״
אותם עסקים חייבים להבין שמי שמרוויח משלם , אנחנו דואגים לכך שהתשלום יהיה מינימלי על פי הוראות החוק , אולם בלי לשלם מיסים כנראה שבישראל זה לא כל כך הולך … יש מדינות בהן המיסים אפסיים – אולם כדי להנות מכך , חייבים לבצע רילוקיישן אבל זה כבר למאמר אחר…

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה