המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר
בתקופה בה מוצא את עצמו מנהל חברה עסוק בחלק גדול של זמנו בבעיות הנובעות ממתן אשראי ללקוחותיו הכוללות מציאת מקור מימוני לאשראי כמו גם גידול בחשיפתו בפני סיכון אי תשלום מצד הלקוח ובגביית החוב, הוא מחויב למציאת יצירתיים לטיפול בחוב הלקוחות. פתרון מסוג זה מוצע על-ידי חברתנו.
בארץ נמצא שוק הפקטורינג בשנותיו הראשונות בעוד שבעולם ובעיקר במערב אירופה וארצות הברית הפקטורינג הינו מכשיר פיננסי נפוץ ומהווה מוצר משלים לתיקי האשראי הבנקאי של חברות. פקטורינג הינה צורת מימון המקובלת בכל העולם מזה עשרות שנים מדובר במכירת חשבוניות עתידיות, ללא זכות חזרה, בתמורה למזומנים. בדרך זו מאפשר פתרון לחברות לשפר את נזילותם, להרחיב את יכולת השיווק שלהם – הארכת תנאי התשלום ללקוחות מבלי לפגוע בתזרים המזונים של הפירמה.
לפקטורינג כמימון חוץ בנקאי מגוון יתרונות חשובים ביניהם הפיכת אשראי חייבים למזומן וכן הבטחת התמורה בגין המכירה. הפקטורינג מאפשר לחברה לצמוח גם בתקופה קשה זו של משבר כלכלי עולמי ומחנק האשראי, על בסיס משאביה ומהלכיה העסקיים בפועל. להפוך את יתרת החייבים במאזן למזומן בקופה, תוך צמצום סיכוני האשראי העומדים בפניה ומשום כך הוא נחשב ובצדק למנוע צמיחה עסקי מהשורה הראשונה.
משרדנו מטפל גם במימון באמצאות ניכיון של ממסרים דחויים ושוברים של כרטיסי אשראי, באמצעות הקדמת התמורה שאמורה להתקבל מהם בעתיד לזמן קצר.
מבנה תמחור הפקטורינג בנוי משני מרכיבים עיקריים
עמלת פקטורניג – בגין הסיכון, התפעול, הגבייה והאדמיניסטרציה.
ריבית – הנעה סביב הריבית שמקבלת הפירמה במערכת הבנקאית.
הפרמטרים העיקריים בקביעת העלויות הינם הסיכון הקיים בתיק החייבים (בעיקר איכות החייבים, תקופת האשראי ופיזור החייבים בתיק), גודל התיק ונותני החברה.
ניהול אשראי לקוחות
בעולם עסקי הדורש מידה גוברת של התמחות והתמקצעות, מוצאים לנכון יותר ויותר מנהלי חברות בארץ להעביר את הטיפול באשראי הלקוחות לחברה שתחום זה הינה עיסוקה העיקרי. הבנת היתרונות שבהעברת הטיפול בתיק לקוחות לחברות פקטורינג על פני קבלת שירותי מימון מבנק וביטוח אשראי מחברות ביטוח, יוצרת בישראל גידול מהיר בשוק פקטורינג שלא היה קיים כלל לפני 5 שנים. להלן חלק מיתרונות המוצר:
- הקדמת תשלומים – הפירמה זוכה במימון שוטף על מכירותיה ללקוחות נבחרים ומשפרת את תזרים ההכנסות שלה באופן מיידי. השימוש בפקטורינג מאפשר לחברה לבצע תכנון מדויק של התזרים ומפחית הפתעות תזרימיות.
- נטרול סיכונים –– תקבולי החברה אינם תלויים עוד במשברים שעלולים לפקוד את לקוחותיה, חברת הפקטורינג מבצעת את בדיקת הלקוחות ולוקחת על עצמה את הסיכון שהלקוח יפשוט את הרגל או יקלע לקשיים כלכליים.
- ביצוע הגבייה – הפירמה מבצעת למעשה מיקור חוץ של הגבייה. השירות משחרר את הפירמה מביצוע הגבייה השוטפת של החוב וכן מההוצאות והטיפול הכרוכים בהגשת תביעות נגד חייבים אלו. חברת הפקטורינג מבצעת גבייה שוטפת לאלפי חייבים בשוק המקומי ובחו”ל.
- מקור מימוני נוסף – ביצוע הפקטורינג אינו נכלל באובליגו של הפירמה ומעניק לה מקור מימוני נוסף המבוסס על מכירותיה. מקור זה שימושי במיוחד במקרים בו חברה ובעלי מניותיה אינם מוכנים לבצע הנפקות או להגדיל את האשראי הבנקאי.
- הצגת הפקטורינג בדוחות הכספיים – ביצוע הפקטורינג משפר את היחסים הפיננסיים בדוחות מאחר ואינו מופיע כאשראי בנקאי אלא בדומה למכירה במזומן – המכשיר מוריד את סעיף הלקוחות ומגדיל את המזומנים בקופה.
- כלי שיווקי – הפקטורינג מאפשר לפירמה להגדיל מכירותיה ללקוחותיה החשובים בארץ ובחו”ל הדורשים תנאי אשראי טובים יותר יתרון בעיקר באותם מקרים שמהווה מגבלת המימון או החשיפה מכשול לגידול כזה. הכלי מהווה אך תחליף נוח למכתבי אשראי.
מחפשים דרכים יצירתיות כדי להקטין את מסגרות האשראי ולשפר את הנזילות התקשרו עכשיו 073-2520000