המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי
שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.
המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי
עסקים רבים נקלעים לקשיים שונים בגלל מגוון סיבות וגורמים. הסטטיסטיקה מוכיחה כי עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים נסגרים מידי שנה, חלקם לא מצליחים לשרוד את שנתם הראשונה. כאשר העסק נקלע לקשיים חשוב לפנות לאנשי מקצוע מנוסים כדי לגבש תוכנית הבראה לעסק. בעזרת הצוות המיומן של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ ניתן לגבש תוכנית הבראה מותאמת לעסק, התוכנית כוללת מספר שלבים כמו הסדרת חובות, התייעלות, גיוס אשראי, שיפור תהליכים וביצועים ועוד.
תוכנית הבראה לעסק נועדה לזהות את הבעיות והקשיים, לנתח את מצב העסק, לגבש תוכנית מפורטת וליישם פתרונות. לא מעט עסקים בישראל נקלעים לקשיים בגלל מצוקת אשראי, בעיות הון חוזר ופערי תזרים, חובות לרשויות המס ולספקים, קושי בגביית תשלומים מלקוחות, הוצאות קבועות ומשתנות שהתייקרו, חוסר יעילות בעבודה, ניצול לא נכון של משאבי הארגון, רגולציה מכבידה ועוד.
בעזרת תוכנית הבראה מקצועית ומפורטת ניתן לשקם את מצבו של העסק ולהבריאו. לאחר זיהוי הגורמים שהביאו למשבר בעסק יש לגבש תוכנית אסטרטגית מקיפה וליישם את התוכנית במטרה להבריא את העסק, ולסייע לו להיחלץ מהקשיים ולצאת לדרך חדשה ומשתלמת כלכלית.
באופן כללי, תוכנית להבראת העסק מורכבת משלושה חלקים מרכזיים:
אבחון, ניתוח וזיהוי הגורמים למשבר בעסק – בשלב הראשון מנתחים את מצבו של העסק על מנת לזהות את כל הגורמים שהביאו למשבר ולקשיים. חשוב לדעת כי רוב בעלי העסקים מנסים להתמודד לבד עם המשבר בעסק, אך אין להם את הידע והכלים הנחוצים לקבלת החלטות עסקיות ופיננסיות נכונות, ולא פעם הם ממשיכים לבצע טעויות המחמירות את מצבו של העסק. אנשי מקצוע מיומנים הם גורם אובייקטיבי, לכן הם מסוגלים לאבחן את החולשות בעסק ולזהות את הגורמים שהביאו למשבר. בשלב האבחון מתייחסים לגורמים רבים כמו מכירות, פיננסים, תמחור, שיווק, ניהול, שירות לקוחות, טכנולוגיות ועוד.
גיבוש אסטרטגיית פעולה – לאחר ניתוח מצבו של העסק וזיהוי הגורמים למשבר, צוות הכולל רואי חשבון מיומנים, מנהלי חשבונות, יועץ מס ואנשי מקצוע נוספים, אחראי על תכנון אסטרטגיה המותאמת לצורכי העסק ולמאפייניו הייחודיים, כמו גם לתחרות בשוק. תוכנית ההבראה האסטרטגית משתנה מעסק לעסק, התוכנית מבוססת על תוכנית עסקית מפורטת הכוללת מחקר שוק, תזרים מזומנים, תקציב, יעדים, מימון, שיווק כו’. התוכנית יכולה לכלול פתרונות כמו מתן תמריצים לעובדים ו/או לאנשי המכירות, לקיחת הלוואות מבנקים ומחברות למימון חוץ בנקאי, סגירת חובות, העתקת העסק למקום אחר, פתרונות מימון שונים, הטמעת מערכות טכנולוגיות מתקדמות לייעול העבודה ולחיסכון בעלויות, צמצום כוח אדם, שיווק, תמחור מחדש וכו’.
יישום התוכנית ומעקב – השלב האחרון של תוכנית ההבראה כולל יישום בפועל של כלים ותהליכים על מנת לחלץ את העסק מהמשבר אליו הוא נקלע וכדי להבריאו ולהובילו להצלחה ולשגשוג.
חשוב לציין כי במהלך תכנון תוכנית ההבראה הייעודית לעסק, מנכ”ל החברה ומקבלי ההחלטות לוקחים חלק פעיל בגיבוש האסטרטגיה ולאחר מכן ביישום התוכנית בפועל. במהלך יישום תוכנית ההבראה יש צוות מיומן המבצע בדיקות ומנטר את הנתונים כדי לבדוק מה ניתן לשפר והאם עומדים ביעדים שנקבעו.
המטרה העיקרית של תוכנית הבראה לעסק היא זיהוי הגורמים והבעיות, גיבוש אסטרטגיה ויישום פתרונות יעילים. המטרה היא להבריא את העסק, לצמצם עלויות, לגייס אשראי בהתאם לצורך ולהטמיע תהליכים איכותיים ויעילים יותר כדי לסייע לעסק לסגור את החובות, להפוך לתחרותי יותר, להגדיל את מספר הלקוחות ולהטמיע כלים דיגיטליים כדי לעמוד בחזית הטכנולוגיה ולהצליח.