טופס 135 – בקשה להחזר מס

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

עובדים שכירים ששילמו מס הכנסה גבוה מהסכום שהיה עליהם לשלם בפועל בשנת המס זכאים לקבל החזר מס. אפשר לבקש החזרי מס עד 6 שנים לאחר תום שנת המס בגינה מבקשים את ההחזר, לכן בקשות להחזר עבור 2017 ניתן להגיש עד סוף שנת 2023. כדי להגיש בקשה להחזר מס עבור שכירים יש למלא ולהגיש טופס 135, הטופס מכונה גם דין וחשבון מקוצר ליחיד שאינו נדרש להגיש דוח שנתי למס הכנסה.

מתי צריך טופס 135?

סעיף 131 לפקודת מס הכנסה קובע כי יחיד מעל גיל 18 שהוא תושב ישראל חייב להגיש דוח שנתי למס הכנסה. יחד עם זאת, ההוראות פוטרות קבוצות שונות מחובת הגשת הדוח השנתי, למשל עובדים שכירים המקבלים שכר שנתי בסכום שאינו עולה על 698,280 ש”ל, נכון לשנת המס 2023.

מאחר שלא פעם מנוכים משכר העובדים השכירים ניכויי מס הכנסה בשיעור גבוה ממה שהיה עליהם לשלם בפועל ובהתאם לחוק, ניתן להגיש בקשה להחזר מס, ויש אפשרות לקבל החזר מס עד 6 שנים אחורה, כאשר ההחזרים צוברים הצמדה וריבית בגובה 4%.

חשוב לציין כי הניכוי עבור מס הכנסה מבוצע לפי חישוב שנתי ובפועל מנכים את המס מהשכר החודשי של העובד, באמצעות תלוש השכר. אם העובד לא ביצע תיאום מס או שהוא לא הגיש בזמן בקשה להקלה בחישוב המס בגלל נקודות זיכוי, תרומה, ילדים עם מוגבלות, שינוי במצב המשפחתי וכדומה, או אם עובדים בכמה עבודות במקביל ולא בוצע תיאום מס, כדאי להיעזר בסימולטור באתר רשות המיסים כדי לבדוק האם מגיע החזר מס ולממש את הזכות המגיע לשכירים.

עצמאים ושכירים בעלי הכנסה גבוהה חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה ועליהם למלא טופס 1301 ולצרף אישורים ומסמכים נלווים, על כן הם אינם צריכים למלא טופס 135 כדי לקבל החזרי מס.

פרטים שיש למלא בטופס 135

ניתן למלא ולהגיש טופס 135 באופן מקוון באתר של רשות המיסים (לחץ על הקישור למילוי ולהורדת הטופס), יש גם אפשרות להגיש בקשה להחזר מס באופן ידני באמצעות הדפסת הטופס ותיאום תור במשרד מס הכנסה. חשוב לארגן את המסמכים הנלווים שיש לצרף לבקשה כדי להימנע מעיכובים בהחזר המס.

פרטים למילוי:

  • פרטים אישיים כולל פרטי בן/בת הזוג.
  • פירוט הכנסות לפי קטגוריות שונות.
  • פירוט זיכויים והטבות מס.
  • פרטי חשבון בנק.
  • חתימה על הצהרה.

חשוב לצרף אישורים ומסמכים נלווים כגון:

  • טופסי 106 מכל המעסיקים (או משלמי קצבאות).
  • טופס 806 על הכנסות ממשלמים אחרים.
  • אישורים מביטוח לאומי כמו תגמול מילואים, דמי אבטלה, דמי פגיעה מעבודה וכד’.
  • טופס 161 למי שפוטר או פרש במהלך שנת המס.
  • טופס 867 מהבנק.
  • אישורים על זכאות לפטור או להטבות במס הכנסה.
  • קבלות על תרומות.
  • אישור תושבות ביישוב מזכה.

מה חשוב לבדוק לפני שמגישים טופס 135?

לפני הגשת הטופס למס הכנסה חשוב לבדוק כי מציינים את כל ההטבות והזיכויים שמגיעים לפי התקנות, ויש לוודא כי ממלאים נכון את כל השדות הרלוונטיים ומצרפים את כל המסמכים והאישורים הנדרשים. יש למלא את הטופס בשלמותו מאחר שאם מגישים את הטופס בחסר הדבר עלול לגרום לטעויות בחישוב החזר המס ולעיכובים מיותרים בטיפול בנושא.

מתי מומלץ לפנות לרואה חשבון?

כדאי לפנות לשירות רואה חשבון מנוסה אם מסתבכים או מתקשים במילוי הטופס. הטופס מורכב וכולל סעיפים רבים, לכן כדאי לקבל סיוע מקצועי מרואה חשבון מנוסה, וכך נמנעים מטעויות חישוב ומעיכובים במימוש הזכות לקבלת החזר מס. רואה חשבון משדר את הטופס ישירות מהמחשב שלו שמחובר למערכת המחשוב, וכך אין צורך להתמודד עם הביורוקרטיה.

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה