המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר
הרפורמה החדשה לצמצום תופעת החשבוניות הפיקטיביות, המכונה מודל חשבוניות ישראל, נכנסה לתוקף בחודש מאי 2024, ובמסגרת המודל ובהתאם לחוק התייעלות כלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), נקבע כי רשות המיסים תעניק מספרי הקצאה לחשבוניות מס באמצעות מערכת מקוונת.
היכנו מדריך מקיף בנושא, הכולל מידע עדכני, טיפים, תשובות לשאלות נפוצות והסבר כיצד להשתמש במערכת מערכת אינוויס 4 יו (Invoice4u) שפותחה בעזרת צוות המשרד, כדי לקבל בקלות מספרי הקצאה לחשבוניות מס.
הרפורמה החדשה אושרה על ידי ועדת הכספים במסגרת הדיונים וההצבעות על חוק התייעלות כלכלית, וחוק זה כולל בתוכו את התוכנית שזכתה לכינוי “מודל חשבוניות ישראל”, והמטרה היא לצמצם את השימוש הנרחב בחשבוניות פיקטיביות, כחלק מהמאבק בהון השחור הגורם לנזק משמעותי לקופת המדינה ולרווחת תושבי ישראל. מרגע כניסת הרפורמה לתוקף, רשות המיסים מנפיקה מספרי הקצאה לחשבוניות מס בסכום העולה על 20,000 ₪, נכון לשנת 2025, והחל ממועד זה אין אפשרות לנכות מס תשומות מחשבוניות בסכום העולה על התקרה הקבועה בחוק אם אין מספר הקצאה לחשבונית שהתקבל מרשות המיסים.
מהו מודל חשבוניות ישראל?
החל ב-1 במאי 2024 החלה רשות המיסים להנפיק לעוסקים מספרי הקצאה ייעודיים לחשבוניות מס. מודל חשבוניות ישראל הוא למעשה מערכת דיגיטלית חדשנית שמטרתה לייעל את תהליך הדיווח על חשבוניות מס ולמנוע את השימוש בחשבוניות פיקטיביות, תופעה נפוצה במשק הישראלי הגורמת לנזק רב.
חשבונית פיקטיבית היא חשבונית מס שהוצאה כאשר אין עסקה אמיתית ומטרתה להונות את רשויות המס על מנת לדרוש החזרי מע”מ שלא כחוק ולהקטין את חבות המס של העסק, ללא צידוק. חשבוניות פיקטיביות גורמות לנזק משמעותי למשק, לקופת המדינה ולציבור הרחב, הן פוגעות בתחרות ההוגנת וגורמות לעיוותים בשוק.
עיקרו של מודל חשבוניות ישראל הוא קבלת מספר הקצאה ייחודי מרשות המיסים לכל חשבונית מס המופקת על ידי עוסקים מורשים, שותפויות וחברות בע”מ, עוד בטרם שליחת החשבונית ללקוח, כל עוד סכום העסקה לפני מע”מ גבוה מ-20,000 ₪, נכון לשנת 2025, כאשר בשנת 2024 נקבעה תקרה גבוהה יותר העומדת על 25,000 ש”ח.
יחד עם זאת, חשוב לציין כי הוחלט ברשות המיסים להוריד בהדרגה את התקרה שנקבעה בחוק עד לרמה של 5,000 ₪, במהלך השנים הקרובות, וכדאי לדעת כי הרפורמה החדשה זוכה למאבק ולביקורת קשה מצד העצמאים. בשנת 2024 רשות המיסים הקצתה מספר הקצאה לחשבוניות מס בחיוב ובאופן אוטומטי, אך החל בשנת 2025 רשות המיסים בוחנת כל בקשה בהתאם לקריטריונים שנקבעו וזאת בכדי להבטיח כי מדובר בעסקת אמת.
חשוב לציין כי מערכת אינווייס פור יו שפותחה על ידי קבוצה שבראשה עומד משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’, ערוכה לרפורמה החדשה וניתן להתחבר באמצעותה לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים. לאחר חיבור התוכנה לחשבון העסקי שלכם במערכת של רשות המיסים, תוכלו לקבל מספר הקצאה באופן אוטומטי לכל חשבונית מס רלוונטית, ללא צורך במילוי בקשה ספציפית באתר האינטרנט של רשות המיסים.
דשבורד ראשי למערכת Invoice4u

מהו מספר הקצאה לחשבונית?
מספר הקצאה לחשבונית מס, בהתאם לרפורמה החדשה של מודל חשבוניות ישראל, הוא מספר ייחודי הניתן לחשבונית מס ספציפית, והמבנה של מספר ההקצאה הוא של 9 ספרות. רשות המיסים אחראית על הנפקת מספרי הקצאה לחשבוניות מס, והמספר הייחודי יופיע על החשבונית, בנוסף למספר האסמכתא.
ראוי לציין כי מספר הקצאה לחשבונית מס משמעותי בעיקר עבור צד הלקוח בעסקה, כלומר מי שמקבל את החשבונית. אם הלקוח, בדרך כלל עוסק או חברה, מעוניין לקזז מס תשומות בגין החשבונית שהוא קיבל מהעסק שלכם, הוא יוכל לקזז מע”מ עבור ההוצאה המוכרת כל עוד החשבונית שהוא מגיש למע”מ כוללת מספר הקצאה ייחודי. מספר הקצאה חשוב ומשמעותי גם עבורכם, העוסקים שנותנים שירות, מאחר שהחוק מחייב אתכם לפעול כך, ובנוסף אתם מסייעים לרשות המיסים ולמדינה להילחם בתופעה של חשבוניות פיקטיביות.
בתוך כך, יש מספר סייגים בנושא של מספר הקצאה לחשבונית מס, והסייגים העיקריים הינם:
- עסקאות עם תושבי חוץ עם מע”מ בשיעור 0.
- חשבונית עצמית ללא תלות בסכום המופיע בחשבונית.
- חשבונית זיכוי, ללא תלות בסכום החשבונית.
- חשבונית המופקת על ידי עוסק פטור או מלכ”ר.
- חשבונית המופקת עבור עסקה עם לקוח פרטי שהוא אינו עוסק מורשה, שותפות, תאגיד או חברה בע”מ.
- עמותה המאושרת על פי סעיף 46 חייבת לקבל מספר הקצאה לקבלה שהיא מוציאה עבור קבלת תרומה.
למי רלוונטית הרפורמה החדשה?
מודל חשבוניות ישראל רלוונטי עבור עוסק מורשה, שותפות וחברה בע”מ. הרפורמה אינה משפיעה על עוסק פטור, עמותה ומוסד הפועל ללא כוונת רווח המפיקים קבלות בלבד.
רשות המיסים עשויה להרחיב את תחולת החוק לסוגי עסקים נוספים, וייתכן והיא תשנה את הקריטריונים המחייבים, לכן חשוב להתעדכן באופן שוטף בהנחיות הרשמיות של רשות המיסים, וכדאי לבחור משרד רו”ח המתמחה בנושא ודואג לעדכן את לקוחותיו בכל שינוי נדרש.
כיצד לקבל מספר הקצאה?
יש שתי דרכים לקבל מספר הקצאה:
- באמצעות אתר רשות המיסים (ידני) – שירות ידני המאפשר לעוסקים ולמי שקיבל מהם הרשאה, המשתמשים בפנקס חשבוניות ידני או בתוכנה שאינה מחוברת למערכת של רשות המיסים, לבקש מספר הקצאה לחשבונית מס, באופן מקוון, כל עוד סכום העסקה לפני מע”מ גבוה מהרף שנקבע העומד על 20,000 ₪, נכון לשנת 2025. שירות זה מאפשר לקבל גישה ישירה למערכת הייעודית באתר רשות המיסים, ועליכם להזין את פרטי החשבונית באופן ידני על מנת לקבל מספר הקצאה ייחודי עבורה. בשלב הראשון יש לבצע רישום במערכת רישום לשירותים דיגיטליים באתר רשות המיסים, ולאחר מכן יוצרים הרשאה לפעולות דיגיטליות.
- באמצעות מערכת דיגיטלית (אוטומטי) – הדרך המומלצת והנוחה ביותר לקבל מספר הקצאה לחשבוניות מס היא באמצעות מערכת מתקדמת להפקת חשבוניות דיגיטליות באינטרנט, כמו מערכת Invoice4u, המחוברת באופן אוטומטי למערכת של רשות המיסים ומאפשרת לבצע את התהליך להגשת בקשה ולקבל מספר הקצאה ייחודי כחלק בלתי נפרד מהוצאת חשבונית מס בתוכנה בסכום העולה על 20,000 ₪.
השוואה בין שתי הדרכים – יתרונות וחסרונות:
| | |
| תהליך אוטומטי מהיר כחלק בלתי נפרד מהפקת החשבונית | תהליך מסורבל ואיטי יותר מאחר שיש להקליד נתונים ידנית עבור כל חשבונית |
| כל התהליך אוטומטי ומתבצע באמצעות מערכת הנהלת חשבונות | שירות פחות נוח כיוון שיש להזדהות במערכת של רשות המיסים ולהקליד ידנית את הנתונים |
| השירות כלול בדמי המנוי למערכת הנה"ח מקוונת | שירות ללא עלות, למעט זמן עבודה |
| | פחות יעיל לעסקים המוציאים חשבוניות מס רבות |
| השירות משולב בתהליך הוצאת חשבונית במערכת הנה"ח מקוונת | |
| | מעקב ידני אחר מספרי ההקצאה שהתקבלו |
| סיכון נמוך בגלל האינטגרציה בין שתי המערכות | הקלדה ידנית עשויה לגרום לשגיאות |
קבלת מספר הקצאה באמצעות אתר רשות המיסים
שלב 1 – כניסה לחשבון האישי במערכת השירותים הדיגיטליים של רשות המיסים
לאחר רישום במערכת השירותים הדיגיטליים של רשות המיסים יש להתחבר לשירות הייעודי באתר.
שלב 2 – דרישה לרישום תאגיד (לא רלוונטי עבור עוסקים מורשים)
חברה בע”מ, שותפות וצורות התאגדות אחרות הכלולות בהגדרה של תאגיד, חייבת לבחור בשלב זה באפשרות של רישום/עדכון פרטי תאגיד. בשלב הבא יש להקליד את מספר התאגיד, לבצע אימות באמצעות הסיסמה הנשלחת למייל או לנייד ולאשר את תנאי השימוש.
שלב 3 – מתן הרשאות לעובדים ו/או שותפים
בשלב זה באפשרותכם לאפשר לעובדים, שותפים או מייצגים לשלוח בקשות לקבלת מספרי הקצאה לחשבונית מס של העסק שלכם. כדי להקצות הרשאות עליכם ללחוץ על האפשרות של הרשאה לפעולות דיגיטליות במערכת.

כעת עליכם לבחור את הפעולות למתן ההרשאה, ובכדי לאשר הרשאה לחשבוניות ישראל עליכם לבחור באחד משני הסעיפים הראשונים (חשבונית ישראל – אימות מספר הקצאה בחשבונית ספק או חשבונית ישראל – בקשת מספר הקצאה עבור חשבונית ללקוח). כמו כן, עליכם לקבוע את תוקף ההרשאה ולאשר את הפעולה.
שלב 4 – הגשת בקשה לקבלת מספר הקצאה ייחודי
בשלב זה עליכם להגיש בקשה לקבלת מספר הקצאה ייחודי עבור כל חשבונית מס בסכום העולה על 20,000 ש”ח (לפני מע”מ). יש ללחוץ על בקשת מספר הקצאה ובחלונית הנפתחת עליכם לבחור את סוג המסמך (חשבונית, חשבונית מס, דרישת תשלום וכד’), להקליד את מספר החשבונית, מספר מזהה של הלקוח, תאריך, סכום העסקה, מע”מ וניתן להוסיף תיאור.
בסיום מילוי הפרטים עליכם ללחוץ על בקשת מספר הקצאה והמערכת תציג את המספר הייחודי שהוקצה לחשבונית.

קבלת מספר הקצאה דרך מערכת Invoice4u
מערכת Invoice4u ערוכה לרפורמה של חשבוניות ישראל וניתן באמצעותה לשלוח בקשה לקבלת מספר הקצאה לחשבונית מס ספציפית, באופן אוטומטי לחלוטין, וללא צורך להקליד נתונים ידנית בכל פעם מחדש.
יחד עם זאת, כדי לקבל מספר הקצאה לחשבוניות מס באמצעות מערכת Invoice4u עליכם ליצור הרשאה במערכת השירותים הדיגיטליים של רשות המיסים. לכן, בשלב הראשון יש להתחבר לאתר רשות המיסים. הרישום נעשה באמצעות מערכת Invoice4u, וכדי להתחבר לשירות הדיגיטליים של רשות המיסים יש ללחוץ על הפריט “חשבונית ישראל” שמופיע באזור האישי במערכת, כמו בתמונה למטה. לאחר הרישום האוטומטי חוזרים לתוכנה והחל מרגע זה כל בקשה להקצאת מספר ייחודי לחשבונית מס תישלח באופן אוטומטי.
1. כפתור קבלת מספר הקצאה
לאחר קבלת מספר הקצאה לחשבונית ספציפית המספר יתווסף לחשבונית באופן אוטומטי, כלומר מספר ההקצאה יוצמד לחשבונית המס באמצעות מערכת Invoice4u, וללא ספק זו הדרך היעילה, המהירה והפשוטה ביותר לקבלת השירות הנדרש.
2.הרשאה התקבלה בהצלחה
סרטון עם הסבר על המערכת
המומחים של מערכת אינווייס פור יו בשיתוף עם המומחים של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ הכינו עבורכם סרטון חשוב הכולל הסברים על מודל חשבוניות ישראל, חיבור לשירות הדיגיטל של רשות המיסים, הוספת הרשאה ועוד.
כיצד משרד זיו שיפר ושות’ יכול לסייע?
משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ הפועל מעל 25 שנה ונחשב לאחד מהמשרדים המובילים בישראל מספק מעטפת שירותים רחבה לכל לקוחותיו, לרבות שירותים דיגיטליים מתקדמים באמצעות מערכת Invoice4u. הצטרפו למערכת ותיהנו גם אתם מתוכנה יעילה וחדשנית להפקת חשבוניות וקבלות דיגיטליות הכוללת כלי ניהול חשובים שיסייעו לכם לנהל את העסק בצורה חכמה ויעילה.