הגשת דוח שנתי לעוסק פטור

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

כל עוסק פטור במדינת ישראל חייב להגיש דוח שנתי למס הכנסה, וחובה זו חלה גם על חלק מהשכירים, בעיקר שכירים בעלי הכנסות גבוהות. עצמאי המוגדר ברשות המיסים כעוסק פטור מחויב להגיש דוח שנתי על כלל הכנסותיו והוצאותיו בשנת המס הרלוונטית, אך בעלי עסקים שיש להם מחזור שנתי עד 60,000 ₪ יכולים להגיש דוח מקוצר.

בנוסף לזאת, תקנה 15 לתקנות מס ערך מוסף (רישום), התשל”ו-1976, קובעת כי מחובתו של כל עוסק הפטור מתשלום מס ערך מוסף (מע”מ), על פי סעיף 31(3), להגיש הצהרה על מחזור העסקאות השנתי שלו בשנת המס שהסתיימה. העוסק הפטור נדרש להגיש את ההצהרה עד לתאריך 31 בינואר בכל שנה. ההצהרה על מחזור העסקאות בשנת המס האחרונה כוללת פירוט של הפעילות העסקית בתיק של העוסק במע”מ, כלומר פירוט של מחזור העסקאות, ואם אין פעילות בתיק העוסק יכול להגיש בקשה מסודרת לסגירת התיק במע”מ.

הצהרת מע”מ עוסק פטור

חשוב לציין כי עוסק פטור, על פי הגדרתו בחוק ובפקודת המס, זכאי לפטור מתשלום מע”מ על העסקאות שהוא מבצע, לכן הוא אינו רשאי לקזז מס תשומות. העוסק הפטור אינו נדרש לדווח למע”מ באופן שוטף, לעומת עוסק מורשה החייב בדיווח חודשי או דו חודשי למע”מ, ותקנות נס ערך מוסף מחייבות אותו להגיש הצהרה מפורטת על מחזור העסקאות שלו בשנת המס הקודמת, כלומר עליו להגיש דוח שנתי למע”מ פעם בשנה בלבד.

כדאי לדעת כי בתחילת שנת המס הקלנדרית, רשות המיסים שולחת אל העוסק הפטור מכתב ובו דרישה להגיש הצהרה על מחזור העסקאות בשנת המס שחלפה, ויש לדווח על ההכנסות של העוסק הפטור ולא על הרווחים שהוא הפיק מהעסק שלו. לכן, אם מחזור העסקאות של העוסק הפטור בשנת המס הקודמת היה 87,500 ש”ח, זה הסכום שעליו לציין בדוח השנתי למע”מ.

בדיווח השנתי למע”מ (הצהרה), העוסק הפטור נדרש לפרט ולציין את הסכום של כל הקבלות שהוא הוציא ללקוחותיו בשנת המס החולפת, החל מתאריך 1 בינואר ועד 31 בדצמבר. אם העוסק פתח את התיק ברשות המיסים במהלך שנת המס, עליו לדווח על כלל הקבלות והכנסותיו החל מתאריך פתיחת ורישום העסק.

באופן כללי, מטרת הדיווח השנתי וההצהרה של העוסק הפטור למע”מ נועדה לאפשר לפקיד השומה לבדוק האם העוסק חצה את רף ההכנסות הקבוע בחוק לעוסק פטור (תקרת הפטור), נכון לשנת 2024 התקרה עומדת על 120,000 ש”ח.

אם בהצהרה מתגלה כי העוסק הפטור חצה את רף תקרת הפטור, כלומר ההכנסה השנתית שלו הייתה מעל 120,000 ש”ח (נכון ל-2024), היה עליו לעדכן ולהודיע על כך למע”מ, ואם הוא לא עדכן את מע”מ יהיה עליו לשלם מע”מ בגין החריגה שעלתה על תקרת ההכנסות. כמו כן, פקיד השומה במע”מ ישנה את המעמד של העוסק מפטור למורשה.

מילוי הצהרת מע”מ עוסק פטור

כדי למלא נכון דיווח מע”מ שנתי עוסק פטור יש להכיר את המושגים החשבונאיים הבאים: מחזור עסקאות, מס עסקאות, מס תשומות וקבלות. בעת מילוי הצהרה למע”מ עוסק פטור יש להצהיר על כל הקבלות שהעוסק הוציא במהלך שנת המס החולפת, ומטרת הדוח השנתי היא לשקף את כלל ההכנסות של העוסק. חשוב לציין כי ההצהרה לא נועדה להחליף אישור עוסק פטור, מאחר שבמקרה וההכנסות עולות על התקרה העוסק חייב להפוך לעוסק מורשה.

יש 3 דרכים להגשת הצהרת עוסק פטור למע”מ:

  • הגשה מקוונת באזור האישי באתר של רשות המיסים.
  • הגשה ידנית בתיאום תור מראש במשרד מע”מ האזורי.
  • הגשה מקוונת בעזרת מייצג כמו רואה חשבון.

הגשת הצהרת עוסק פטור למע”מ מאפשרת לעוסק לשמור על מעמדו ברשות המיסים וליהנות מפטור מתשלומי מע”מ, אך ההצהרה אינה פוטרת אותו מהגשת דוח שנתי למס הכנסה.

דוח שנתי מס הכנסה עוסק פטור

הדוח השנתי למס הכנסה מספק סקירה כללית לפקיד השומה ברשות המיסים מאחר שהוא כולל מידע על הפעילות הפיננסית של העוסק הפטור. הדוח מפרט את ההכנסות השונות של העצמאי ובדרך כלל גם את ההוצאות שלו, במהלך שנת המס הקלנדרית. לאחר הגשת הדוח למס הכנסה פקיד השומה יבדוק ויחשב האם הנישום צריך לשלם עוד מס, או האם הנישום זכאי להחזר מאחר והוא שילם עודף מס באמצעות תשלומי המקדמות.

את הדוח השנתי לעוסק פטור עבור שנת המס האחרונה יש להגיש בטופס 1301, ניתן להגיש את הטופס בצורה מקוונת באתר רשות המסים, ויש לצרף לטופס הדיווח מסמכים שונים כפי שמפורט באתר רשות המסים. מהי מטרת הגשת הדוח השנתי? מי מחויב להגיש דוח שנתי למס הכנסה? אילו מסמכים צריך לצרף לדוח? כיצד להגיש אותו? מה קורה אם העוסק הפטור אינו מגיש את הדוח בזמן? מהם השלבים להכנת ולמילוי הדוח השנתי לעוסק פטור? למה כדאי למלא ולהגיש את הדוח בעזרת רואה חשבון? במדריך זה, המומחים של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ מסבירים מהי מטרת הגשת הדוח השנתי לעוסקים פטורים יחידים וכיצד להגיש אותו נכון.

מהו בעצם דוח שנתי למס הכנסה?

כל נישום שיש לו תיק במס הכנסה, לרבות עוסקים פטורים ומורשים, וגם חלק מהשכירים בעלי הכנסה גבוהה, מחויבים על פי חוק להגיש דוח שנתי למס הכנסה מידי שנה. הדוח מרכז את המידע על שנת הכספים הקודמת, מתאריך 1 בינואר ועד לתאריך 31 בדצמבר של שנת המס בגינה מדווחים.

הדוח השנתי משמש את פקיד השומה במס הכנסה ועל בסיס הנתונים הכלולים בו מחשבים את המס הסופי שהעצמאי צריך לשלם על שנת המס הקודמת. הדוח מתייחס לכל התא המשפחתי של העצמאי, גם אם בן או בת הזוג של העצמאי שכירים.

את הדיווח יש להגיש עד ל-30 באפריל בכל שנה (דיווח עצמי), במקרים מסוימים ניתן לקבל אורכה להגשת הדוח עד לסוף מאי. אם מגישים את הדוח בעזרת מייצג כמו רואה חשבון או יועץ מס, ניתן להגיש את הדוח גם במועד מאוחר יותר.

את הדוח השנתי מגישים באמצעות טופס 1301 (דין וחשבון על ההכנסות בארץ ובחו”ל בשנת המס האחרונה), והטופס כולל מידע על הפעילות של העוסק, הכנסות של בני הזוג אם רלוונטי, רווח והפסד מבית העסק, רווחים שהעצמאי הפיק מפעילות בשוק ההון, הכנסות שונות ובהן הכנסות מביטוח לאומי ו/או שכר דירה, ובנוסף הדוח מפרט את ההפקדות הסוציאליות שבוצעו כמו הפרשה לקרן פנסיה, ביטוח חיים, קרן השתלמות ועוד.

חשוב לציין כי לאחר פתיחת עוסק פטור ברשויות המס, העצמאי חייב לנהל ספרים בהתאם להוראות שנקבעו בתקנות המס. כדי למלא נכון וללא טעויות את הטופס יש להקפיד על סדר וארגון בניהול הפיננסי של העסק הקטן.

הדוח מציג את הפעילות הפיננסית של הנישום, וטופס 1301 מפרט את כל ההכנסות וכל ההוצאות של העוסק הפטור במהלך שנת המס. לאחר הגשת הדוח, פקיד השומה במס הכנסה בודק את הנתונים ומחשב את סכום המס שהעוסק הפטור חייב לשלם.

חשוב לדעת כי הדוח השנתי מאפשר לעוסקים הפטורים לקבל אינדיקציה על גובה המחזור השנתי, ואם הם מבינים מהמידע בדוח כי הפעילות העסקית בשנת המס הבאה צפויה לעלות לכן הם צפויים לחרוג מתקרת ההכנסות שנקבעה למעמד של עוסק פטור, כלומר 120 אלף ₪ נכון לשנת 2024, עליהם להתייעץ עם רואה חשבון מנוסה כדי לשקול מעבר לצורת ההתאגדות של עוסק מורשה.

מסמכים שיש לצרף לדיווח לרשות המסים

כאשר ממלאים ושולחים את הדוח השנתי למס הכנסה יש לצרף מסמכים שונים כמו:

  • קבלות מקוריות מתרומות לפי סעיף 46.
  • אישורי הפקדה לקופות גמל (גם עבור הפקדות לילדים).
  • אישור מגורים ביישוב מוכר להטבות מס.
  • אישור תושבות באזור מגורים המזכה בהנחה במס – טופס 1312 א’.
  • תעודת עולה חדש, חייל משוחרר, תושב חוזר.
  • אישור רפואי על מוגבלות ילדים או תשלום לאחזקה של קרוב משפחה במוסד – טופס 127.

בנוסף, יש לצרף לדוח השנתי נספחים רלוונטיים עבור הנישום, לדוגמה דוח רווח הפסד (טופס 1320), בקשה להטבות מס בגין הפקדה לקופת גמל או ביטוח חיים לילדים (טופס 158), טופס 1399 י’ על רווחים מנכסים מסוגים שונים ועוד.

בתוך כך, העוסק הפטור חייב להגיש את הדוח השנתי עד ה-30 באפריל בשנת המס העוקבת, אך ניתן לקבל ארכה בהגשת הדוח מפקיד השומה, ואם מגישים את הדוח בעזרת מייצג כמו רואה חשבון, ניתן להגיש דוח מקוון עד ה-31 במאי.

עסקים המחויבים בהגשת הדוח

רשימת החייבים בהגשת דוח שמתי מפורטת בסעיף 131 לפקודת מס הכנסה, והרשימה כוללת את העוסקים הפטורים, עוסקים מורשים ושכירים המגיעים לרף הכנסה מסוים. העוסקים הפטורים שמחויבים להגיש דוח שנתי למס הכנסה הינם:

  • עוסק פטור בעל תיק ברשות המיסים בשנת המס הרלוונטית (נוכחית או קודמת).
  • עוסק יחיד ופטור בעל עסק עצמאי או נותן שירות שאינו רשום כחברה.
  • שכיר החייב בהגשת הדוח השנתי (שכר גבוה מעל התקרה או הכנסה גבוהה מכמה מעסיקים).
  • נישום בעל הכנסה מעסק, משלח יד, עבודה, שליטה בחברה.
  • נישום המעוניין לקבל החזרי מס ויש לו תיק ברשות המיסים.

כדאי לדעת כי חברות בע”מ מגישות דוח שנתי ישירות לרשם החברות.

האם כל עוסק פטור חייב בהגשת דוח שנתי?

החוק מחייב כל עוסק להגיש דוח שנתי למס הכנסה, כולל עוסק פטור. בעלי עסקים שיש להם מחזור הכנסות שנתי שאינו עולה על 60,000 ₪ רשאים להגיש דוח מקוצר.

תהליך הגשת דוח שנתי לעוסק פטור

כפי שציינו, ניתן להגיש את הדוח השנתי לבד ובאופן מקוון, אף מומלץ לפנות לרואה חשבון מנוסה כדי למלא נכון את המידע בטופס ולהימנע מדחיות ומעיכובים בהגשת הדוח. למילוי ולהגשת דוח שנתי לעוסק פטור על ידי רואה חשבון מקצועי ומומחה – צרו קשר עוד היום עם משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’.

  • מילוי תאריך ופרטים כלליים – יש למלא תאריך עדכני ולסמן את הפרטים הכלליים הרלוונטיים במשבצת המתאימה.
  • מילוי פרטיים אישיים ומידע על בן/בת הזוג – בשלב זה ממלאים את הפרטים האישיים של בן הזוג הרשום, ופרטים על בן או בת הזוג.
  • פירוט כל ההכנסות – פירוט של כל ההכנסות החייבות מעסק או משלח יד, תקבולי ביטוח לאומי החייבים במס, שכר עבודה כשכיר (אם יש), מענקי פרישה, שוק ההון, השכרת נכס ועוד.
  • פירוט הוצאות – בשלב זה מפרטים את כל ההוצאות המוכרות לצורכי מס, כלומר הוצאות הקשורות לעסק.
  • נקודות זיכוי – פירוט נקודות הזיכוי מהמס, למשל ילדים, משפחה חד הורית, עולה חדש/תושב חוזר ועוד.
  • מחזור למקדמות, ניכוי מס במקור ומס שבח – פירוט מיסים ששולמו במהלך שנת המס באמצעות מקדמות, ניכויי מס במקור וכו’.
  • דוח רווח והפסד – יש למלא מידע בטופס.
  • תיאום מס – עובדים שכירים נדרשים לצרף לטופס דוח תיאום מס.
  • נספחים – יש לצרף לטופס נספחים ואישורים רלוונטיים כמו קבלות על תרומות, אישור מגורים לקבלת הטבת מס וכד’.

השלכות דוח שגוי או לא נכון

לאחר הגשת הדוח השנתי, פקיד השומה בודק את הנתונים ומשווה אותם לנתונים שיש ברשותו. אם פקיד השומה מאתר טעויות ושגיאות במילוי הדוח העוסק הפטור עלול לקבל קנס כספי, ובנוסף פקיד השומה יכול להוציא שומת מס חדשה והעוסק יידרש להשלים את תשלומי מס ההכנסה הנדרשים.

איך אפשר להגיש את הדוח השנתי?

נכון להיום, יש מספר דרכים להגשת דוח שנתי לעוסק פטור:

  • מילוי טופס 1301 מקוון באתר של רשות המיסים.
  • מילוי ידני של טופס 1301 והגשת הטופס והמסמכים במשרד מס הכנסה אזורי.
  • מילוי והגשת דוח שנתי על ידי משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’, כאשר ניתן להפיק דוח הכנסות והוצאות של העוסק בלחיצת כפתור ממערכת Invoice4u לניהול העסק. התוכנה המתקדמת להנהלת חשבונות באינטרנט תוכננה ופותחה בעזרת המשרד רו”ח זיו שיפר, וכך קל יותר למלא את הדוח השנתי ללא טעויות, וניתן לשדר את הדוח ממשרד רואי החשבון ולהימנע מטעויות ומעיכובים הגוררים קנסות ועונשים חמורים אחרים.

יתרונות של רואה חשבון המגיש את הדוח השנתי

מומלץ להגיש דוח שנתי לעוסק פטור על ידי רואה חשבון מוסמך ומנוסה. אמנם, עצמאי יכול למלא ולהגיש את הדוח בעצמו, אך מילוי הדוח מחייב ידע וניסיון, ורואה חשבון מתמחה בהגשת דוח שנתי למס הכנסה. בנוסף, מילוי לא נכון של הדוח עשוי לגרום לחקירות ולבעיות מול רשות המיסים, ואם מגישים הצהרה לא נכונה או שוגים בפרטים, פקיד השומה עלול להפעיל סנקציות נגד העצמאי או לחשב את תשלום המס על פי הנתונים שהוגשו, והעצמאי ישלם יותר מס ממה שבפועל עליו לשלם.

שאלות נפוצות על דוח שנתי לעוסק פטור

מתי מגישים דוח שנתי למס הכנסה?

כל עצמאי, כולל עוסק פטור חייב להגיש את הדוח השנתי למס הכנסה עד לתאריך 30 באפריל מידי שנה, במקרים מסוימים ניתן לקבל אורכה להגשת הדוח. אם מגישים את הדוח השנתי בעזרת רואה חשבון ניתן להגיש את הדוח במועד מאוחר יותר.

מי חייב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה?

חובת הגשת דוח שנתי למס הכנסה חלה על כל ישראלי בעל תיק עצמאי, עוסק פטור או עוסק מורשה, שכירים בעלי הכנסה גבוהה מעל כ-698,280 ₪ בשנה, מי שמחזיק מעל 10% ממניות החברה, מי שמבקש החזר מס ומי שחייב בהגשת הדוח השנתי מסיבות המפורטות באתר רשות המיסים ובפקודת מס הכנסה.

כמה עולה דוח שנתי?

עלות המילוי והגשת דוח שנתי לעוסק פטור או מורשה נעה בטווח שבין 750 ₪ ל-2,000 ₪, ועלות הגשת הדוח לחברה מתחילה לרוב ב-5,000 ₪.

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה