בקשה לתיקון שומה

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי המנהל רשאי ביוזמתו או לפי דרישת הנישום ששילם מס, לבצע תיקון בשומה שנעשתה על פי סעיפים 78, 79 ו-82, בתוך 4 שנים מיום עריכת השומה, כל עוד התגלתה טעות בשומה, המוכר מסר הצהרה לא נכונה או שהתגלו עובדות חדשות אשר עשויות לחייב במס או לשנות את סכום המס שנקבע.

כדאי לדעת כי שומה, בהיבט של מיסוי, היא הערכה ואומדן שווי לערכו של דבר מסוים, לדוגמה מקרקעין. סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ”ג-1963, קובע כי נישום רשאי להגיש בקשה לתיקון שומה, כלומר בקשה לתיקון שומת מס שבח או לתיקון שומת מס רכישה. השומה משמעותית במיוחד עבור עצמאים, בעלי עסקים וכן עבור גורמים רבים נוספים בהקשר של מיסוי מקרקעין. כדי לתקן שומה יש להגיש טופס 7085, ועל פי התקנות החדשות והעדכניות ביותר יש להגיש את הבקשה לתיקון השומה באופן מקוון.

עילות להגשת בקשה לתיקון שומה

כאמור, סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי הנישום יכול להגיש בקשה לתיקון שומה בהתקיים אחת מהאפשרויות הבאות הנחשבות לעילה מוצדקת לתיקון השומה:

  • התגלו עובדות חדשות העשויות לבדן או בשילוב החומר הקיים בידי המנהל בעת עשיית השומה, להוביל לחיוב במס או לשנות את סכום המס שנקבע.
  • התגלתה טעות בהצהרה שהמוכר מסר שיש בה כדי לשנות את סכום המס או להביא לביטול תשלום המס.
  • התגלתה טעות בשומה.

החוק קובע כי ניתן להגיש בקשה לתיקון שומה על ידי המוכר או הרוכש, בהתקיים התנאים הבאים:

  • לא עברו 4 שנים מיום קבלת השומה ממשרד מיסוי מקרקעין.
  • קיימת עילה חוקית לתיקון השומה.

פרטים שיש למלא בטופס 7085

יש להקפיד למלא נכון ולדייק בפרטים בעת מילוי טופס 7085, וניתן למלא ולהגיש את הטופס המקוון לבד או בעזרת מייצג כמו רואה חשבון. הטופס בנוי משני חלקים עיקריים, ובחלק העליון יש למלא פרטים אישיים של מגיש הבקשה ופרטי השומה, ובחלק השני יש לפרט את העילה והנימוקים לתיקון השומה, על פי הוראות סעיף 85(1), 85(2) ו-85(3).

הפרטים שחובה למלא בטופס הבקשה לתיקון שומה (7085) הינם:

פרטי המבקש – תעודת זהות/ח”פ, שם מלא (או שם החברה), כתובת ומספר טלפון.

פרטי השומה – גוש/חלקה, מספר שומה, מתאריך, סוג המס (מס שבח או מס רכישה).

סכום המס (שבח/רכישה) – סכום המס על פי שומת המנהל, על פי בקשת התיקון וסכום המס שאינו שנוי במחלוקת.

נימוקים לתיקון השומה – בחלק זה יש לפרט את הנימוקים לתיקון השומה על ידי המנהל, בהתאם להוראות סעיף 85 לחוק.

יש לצרף לטופס אישורים ומסמכים התומכים בנימוקי מגיש הבקשה, וחשוב לחתום על הטופס במקום המתאים. כמו כן, חשוב לדעת כי אם לא מציינים בטופס מהו סכום המס שאינו מחלוקת, פקיד השומה יחשב את המס לפי שומת המנהל כסכום שלא מצוי במחלוקת, והוא יחיל הליכי גבייה על הסכום שאינו שנוי במחלוקת.

להורדת טופס 7085 מאתר רשות המיסים – לחץ כאן

אופן הגשת בקשה לתיקון שומת מס

תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי שר האוצר באישור של ועדת הכספים רשאי לקבוע כי יש להגיש את הטופס באופן מקוון, ומי שאינו מגיש את הטופס בצורה מקוונת ייחשב כמי שלא הגיש הצהרה, בהתאם להוראות העדכניות. לכן, התקנות החדשות מחייבות להגיש את הבקשה לתיקון שומת מס באופן מקוון בלבד, לבד או בעזרת מייצג מורשה.

בתוך כך, במקרים מסוימים ניתן להגיש את הטופס שלא באופן מקוון, כל עוד עורך דין ממלא את הבקשה במקור והעתק, וגילו של עורך הדין הוא 66 ומעלה, החל מיום 15/10/2017, אחרת חייבים להגיש את הטופס באופן מקוון.

ראוי לציין כי הגשת הבקשה לתיקון שומת המס אינה מפסיקה את חיובי הריבית, ההצמדה והקנסות. אם מגישים את הבקשה על ידי מייצג חייבים לצרף לטופס 7085 ייפוי כוח מתאים.

לאחר הגשת הבקשה, פקיד השומה במשרד מיסוי מקרקעין אזורי יבדוק את הטופס לפי תנאי החוק, ולאחר קליטת הבקשה לתיקון השומה, עד 5 ימי עסקים, יוחלט על המשך הטיפול ובסיום ההליך הנישום יקבל הודעת שומה מתוקנת, ככל שבקשתו אושרה.

מילוי טופס 7085 לתיקון שומה מחייב ידע וניסיון, הכרות מעמיקה עם דיני המיסוי והתיקונים שבוצעו בחוק לאורך השנים. יש לטעון נימוקים משכנעים ולצרף הוכחות לחיזוק הטיעונים לתיקון השומה, על כן מומלץ למלא את הטופס ולהגישו רק בעזרת רואה חשבון או יועץ מס מנוסה.

משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ מתמחה במיסוי מקרקעין ובהגשת בקשות לתיקון שומת מס. התקשרו עכשיו למידע נוסף או השאירו פרטים ליצירת קשר כאן באתר ואנחנו נחזור אליכם בהקדם!

היכנסו למאמרים מקצועיים נוספים

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה